Przejdź do treści głównej

Trendy konsumenckie wyznaczają kierunek zmian

autor(ka): Katarzyna Demitrewicz
2014-07-01, 14:26
archiwalne
Katarzyna Demitrewicz
DEMITREWICZ: Przyszłość to zarówno idea mobilności, jak i technologie mobilne. Często to nowe technologie podpowiadają, jak być mobilnym, zmieniają sposób myślenia, doświadczenie, są źródłem inspiracji.

„Prognozowanie jest trudne. Zwłaszcza jeśli chodzi o przyszłość. Przyszłość nie jest już taka, jak kiedyś” – powiedział Yogi Berra, łapacz drużyny New York Yankees (co ciekawe, przypuszczalnie od jego nazwiska pochodzi imię popularnej postaci z filmów rysunkowych – Misia Yogi). I ja się z tym zgadzam. I właściwie moglibyśmy zamknąć temat.

Próbując jednak odnieść się do postawionej tezy w kontekście organizacji pozarządowych, myślę, że przyszłość to nie tylko technologie mobilne i idea mobilności, ale wypadkowa wielu innych idei, jak idei ekonomii współdzielonej (ang. sharing economy / collaborative consumption), crowdsourcingu (ang. crowd – tłum, ang. sourcing – czerpanie źródeł), idei zrównoważonego rozwoju, ruchu związanego z otwartymi źródłami (ang. open source movement), ruchu „zrób to sam” (ang. DIY – Do It Yourself) itd.

 

Technologie mobilne to szalenie modny temat, ale oczekiwania konsumentów skłaniają do spojrzenia na sprawę nieco szerzej. Warto tutaj przytoczyć choćby badania Meaningful Brands 2013 (Havas), z których wynika, że 71% respondentów (globalnie) uważa, że marki powinny odgrywać istotną rolę w poprawianiu jakości życia ludzi (z czego tylko 39% marek – według tych samych respondentów – faktycznie taką rolę spełnia).

Co więcej, naszą przyszłość kreują takie koncepcje jak Youtility (www.youtilitybook.com), marketing doświadczeń oraz „internet of caring things“ (polecam zerknąć na: http://trendwatching.com/trends/internet-of-caring-things/?utm_medium=email&utm_campaign=resend%20INTERNET%20OF%20CARING%20THINGS%20-%20EU&utm_content=resend%20INTERNET%20OF%20CARING%20THINGS%20-%20EU+CID_2e1c097a626de434028e15ca26fbd752&utm_source=Campaign%20Monitor&utm_term=READ%20THE%20INTERNET%20OF%20CARING%20THINGS).

Bo co tak realnie „wiąże się z naszym bytem”? Nie tylko atrakcyjna kampania reklamowa z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, ale odpowiedź na potrzeby, „wyciągnięcie ręki”, gdy jest ona potrzebna, poruszanie kwestii ważnych dla każdego z nas na każdym etapie życia, czyli najprościej mówiąc: pomaganie!

Namawiam, by spojrzeć na nowe technologie z tej perspektywy, bo przyszłość wyłania się ze zrozumienia trendów konsumenckich, wskazujących kierunek zmian – procesu, którego częścią już jesteśmy (przy okazji polecam trendbooka blogerki Natalii Hatalskiej – http://hatalska.com/2014/05/13/trendbook-2014-gotowy-do-pobrania/ )

 

Jak się ma to do mobilności?

Czym jest właściwie ta mobilność? Według Słownika Polskiego to: „ruchliwość, zdolność do zmiany miejsca, łatwość przystosowywania się do zmian, umiejętność pracy w różnych miejscach i sytuacjach, elastyczność“. Czyli właściciwie spory kawał naszej codzienności. I teraz czy przyszłością są technologie mobilne, czy idea mobilności?

Przyszłość to zarówno idea mobilności, jak i technologie mobilne. Jedno z drugim jest powiązane. Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że zawsze pierwsza musi być idea, że na bazie idei mobilności – niczym grzyby po deszczu – pojawiają się to tu, to tam technologie mobilne. Często jest odwrotnie, to nowe technologie podpowiadają, jak być mobilnym, zmieniają sposób myślenia, nasze doświadczenie, są źródłem inspiracji. I tu przykład: http://www.apple.com/iphone-5s/powerful/

A jak organizacje pozarządowe wdrażają ideę mobilności wykorzystując przy tym technologie mobilne? – oto kilka przykładów z działań NGO:

 

Do listy przykładów dodaję wykorzystanie technologii Bluetooth 4.0 (inaczej Low Energy lub Smart) – podobno pierwszą użytkową implementację technologii mikrolokalizacji na świecie uruchomioną w warszawskim urzędzie – Virtualna Warszawa z beaconami w urzędach miasta – https://www.youtube.com/watch?v=Vmzy5qvWA1w

 

Przyszłość należy i zależy od każdego z nas.

 

Katarzyna Demitrewicz – współpracuje z Fundacją Wspierania Organizacji Pozarządowych UMBRELLA, Wrocławskim Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych SEKTOR 3 – na stanowisku: specjalisty ds. doradztwa, wspierania i animowania w zakresie Public Relations, wizerunku, promocji i kampanii społecznych NGO. Ze zrealizowanych projektów w ostatnim pół roku – przegląd najlepszych polskich kampanii społecznych, Dolnośląskie Targi Organizacji Pozarządowych 2014 – zw. Dniem Społecznej Super Mocy, TechKlub Wrocław w ramach programu „Nowe Technologie Lokalnie” oraz kampania edukacyjna w koprodukcji z TVP Wrocław pn. Tydzień aktywności społecznej NGO.


Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 0 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy